sweetbake

Alla inlägg den 31 december 2014

Av Nadja Åkerfeldt - 31 december 2014 13:44

Nu har jag testat min julklapp jag fick av min älskade sambo. Matberedaren kökets bästa vän.


Jag gjorde ett nytt recept idag som är en ny hit enligt mig.

Man kan variera i oändligheter eller bara ha dem som de är.

Vaniljkakorna som är superenkla att göra.


Du behöver: till 40 st


200 gram smör

3 dl socker

2 msk vaniljsocker

4 dl mjöl

1 1/2 tsk bikarbonat


Så här gör du:


1. Sätt ugnen på 125 grader.

2. Ta fram din matberedare och lägg ner smöret.

3. Blanda en dl av vetemjölet med bikarbonaten (detta så att inte all bikarbonat samlas på ett ställe).

4. Häll i alla torra ingridienser i matberedaren och blanda till de blir en smulig deg.

OBS! Degen kan verka väldigt torr men häll inte i någon övrig ingridiens eller mer smör.

5. Knåda degen några minuter tills den går att rulla i 4 längder.

6. Dela varje längd i 10 och gör bollar.

7. Lägg bollarna på en plåt 4x3 hade jag. Platta sedan ut dem lite.

8. Grädda i mitten av ugnen i ca 25 min.

9. Låt svalna på galler.

10. Sen kan man garnera valfritt eller låta dem vara som de är.

Själv garnera jag några och lät många av dem vara

     

#vaniljkakor #kakor #vanilj #recept #vitchoklad #choklad #garnera #mat #gott  #baka #bakverk #7sorterskakor #nyår

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards