sweetbake

Alla inlägg den 17 januari 2015

Av Nadja Åkerfeldt - 17 januari 2015 13:31

Hej alla här kommer äntligen ett nytt recept efter en full vecka då man inte hunnit med bakning.

En favorit som jag alltid brukar köpa när jag är i affären är chokladmuffins med vaniljkräm i mitten. Idag tänkte jag att jag skulle ge mig på detta själv och oj vad gott de blev. Det var även enkelt och roligt att göra :)


Du behöver:

125 gram kallt smör

2 dl vetemjöl

2 dl socker

4 msk kakao

1 tsk vaniljsocker

2 tsk bakpulver

2 ägg

1 1/2 dl mjölk


Gör så här:

1. Dela smöret i kuber och lägg i matberedare.

2. Tillsätt alla torra ingridienser i smöret och mixa till en smulig deg.

3. Tillsätt ägg och mjölk och mixa ihop snabbt (överarbeta inte smeten)

4. Fördela smeten i formar eller muffinsplåt

(jag använde muffinsplåt och fördelen med dessa är att muffinsen höjer sig mer)

5. In i ugnen i 20 min på 175 grader.

6. Ta ut och låt svalna helt (annars smälter fyllningen)

7. Gröp ut muffinsen så du sedan kan få i krämen (här nedan kommer ni se hur jag gröpte ut mina)


Vaniljsmörkräm:

När du gröpt ut dina muffins kan du göra krämen.


Du behöver:

150 gram rumsvarmt smör

2 dl florsocker

2 tsk vaniljsocker

1 äggula


Gör så här:

1. Vispa smör, florsocker och vaniljsocker vitt och krämigt.

2. Tillsätt äggulan och vispa yttligare 1 minut.

3. Smaka av och se om du vill tilsätta något.

4. Lägg i en spritspåse och spritsa i muffinsen.

(Man kan även klippa hål i en kant i en plastpåse och spritsa i smörkrämen i muffinsen om man inte har en spritspåse eller spritsar)


 

Gröp ut muffinsen med hjälp av det man tar väck kärnhuset på äpplena med. Ta sedan en liten sked och gröp ut kanterna. Men spara topparna då du änvänder dem till att täcka smörkrämen. 

 


Så här blev resultatet.

       

#muffins #baka #recept #choklad #vanilj #smörkräm #chokladmuffins #gott #mat #underbart



Ovido - Quiz & Flashcards