sweetbake

Alla inlägg under januari 2015

Av Nadja Åkerfeldt - 9 januari 2015 13:57

Hej alla glada :)

Igår sa jag att jag skulle lägga upp ett recept på mina snurror. Detta är en sorts mördeg vilket gör att de måste kylas en del så man kan handskas med degen. De va lite trickigt men de gick och de blev goda. Men så fort degen inte vill som du in med den några minuter i kylen.


Du behöver:

4 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl Dansukker Finkornigt Strösocker eller 1 dl Dansukker Florsocker
1 msk Dansukker Vaniljsocker Fairtrade
200 g smör eller margarin
1 ägg

Dekoration och färgning av halva degen:

Karamellfärg
Strössel/pärlsocker


Så här gör du:

1. Arbeta samman ingredienserna till degen.

2. Lägg hälften av smeten i en annan bunke och färga den med karamellfärg. Spara den andra hälften ofärgad.

3. Linda in de två degarna i plastfolie och låt vila i kyl 15 minuter. Sätt ugnen på 175 grader

4. Kavla ut de båda degarna, gärna på bakplåtspapper och med plastfolie på (så fastnar inte kaveln i degen)och lägg den färgade på den ljusa.

5. Rulla samman försiktigt från långsidan och rulla i strössel.

(Efter att jag hade rullat ihop den var jag åter igen tvungen att lägga den i kylen 15min då jag inte fick bort bakplåtspappret innan jag rullade i strössel.)

6. Låt vila i kylen cirka 15 minuter innan de skärs upp. Skär i skivor, cirka 1/2 cm, sätt i en klubbpinne om så önskas.

7. Grädda mitt i ugnen i cirka 8 minuter. Låt kakorna svalna på galler. Förvara torrt.

   

#snurror #recept #baka #kaka #mördeg #turkost #blått #gott #mat #kärlek #bakning


Av Nadja Åkerfeldt - 8 januari 2015 19:06

Efter att gjort vid kakel var jag bara tvungen att baka dess snurror. Recept på dem kommer dock komma upp imorgon :)
#baka #recept #snurror

Av Nadja Åkerfeldt - 8 januari 2015 12:57

Hej alla idag har jag gjort något som ni bara måste testa om ni som jag bor i en hyreslägenhet och inte får byta kakel och liknande hur som helst. Jag valde att då testa kakeldekor och oj vad de blev bra.

I köket har jag mycket retro så färgerna blev pastell. Men de finns många olika färger, mönster och motiv man kan göra.

Just mina kommer från lagerhaus men de finns väldigt många sidor med mer utbud om man vill ha motiv och liknande. Sök då bara på kakeldekor på Google.

#kakel #kök #dekor #kakeldekor #renovera #hyreslägenhet #tips #pastell #retro

Av Nadja Åkerfeldt - 7 januari 2015 19:10

Så glad när man får ett sms och där står att man har ett paket att hämta :)
Imorgon ska man äntligen göra vid kaklet i köket så glad.

I veckan har man även handlat:
Marmorskärbräda (netto)
Hjärtformad form (Åhléns)
Muffinsplåt (lagerhaus)
Pajform (lagerhaus)
Och mina fina kakeldekorer (lagerhaus)

Av Nadja Åkerfeldt - 7 januari 2015 16:51

Hej alla

Idag har de inte blivit något bak men kommer förhoppningsvis bli något imorgon. Snart ska jag och min underbara sambo cykla en sväng och storhandla.

Idag blev de istället att man gjorde en ny skiss som syns nedan :)

#dödskalle #skiss #tatuering #målning uggla #handla #art #design #skull #tattoo

Av Nadja Åkerfeldt - 6 januari 2015 15:39

Idag blev de inget bak tyvärr har haft fullt upp med annat. Var bland annat och handla och hittade en helt underbar orskidé i turkos och rosa. Blev även en marmorplatta. :) sen blev de att lämna papper och att stor diska :) snart ska man börja med maten :) här är min nya skönhet i köket.

#blomma #orskide #turkos #rosa #handla

Av Nadja Åkerfeldt - 4 januari 2015 18:21

Så enkelt men så gott. När man inte har något att göra är dessa både snabba och enkla att göra.
Tips! Istället för kaffe eller vatten som flytande vätska kan man även testa saker som apelsinjuice, mjölk och liknande låt fantasin flöda.

Du behöver:
100gram smör
1dl socker
3dl havregryn
1-2tsk vaniljsocker
3-4msk kakao
1-2msk kallt kaffe

Garnityr:
Pärlsocker
Kokos
Eller annat kul

Gör så här:
1. Mixa smör och alla torra ingridienser i en matberedare.
2. Tillsätt vätskan.
3. Smaka och se om du behöver lägga till något.
4. Rulla till bollar och rulla i din garnityr.
5. Förvara i kyl.
Klart!

Av Nadja Åkerfeldt - 4 januari 2015 13:25

Då jag använder mycket vaniljstång i mina desserter så är de många som slänger vaniljen efter de skrapat ut fröna. Gör inte det. Här är ett väldigt enkelt sätt att göra ditt eget vaniljsocker av resterna från din vanilj.

Du behöver:
1 vaniljstång
2-2,5 dl socker

Gör så här:
1. Låt vaniljen torka.
2. Mixa sedan socker och vanilj i en mixer.
3. Sila sockret ner i en burk (detta så att stora bitar försvinner)
4. Slut burken och förvara torrt.

Klart. Som sagt superenkelt och gott.
Har du även en torkad vaniljstång som du vill bli av med som är hel kan du även använda detta recept :)

Skapa flashcards