sweetbake

Alla inlägg den 1 februari 2015

Av Nadja Åkerfeldt - 1 februari 2015 10:56

Hej alla bakglad :)

Dessa enkla kex passa utmärkt till barnen och även till vuxna med en kopp kaffe. Nu slipper man köpa en massa kakor som där är en massa konserveringsmedel och annat i. Jag gjorde en halv sats då jag skulle testa dem och då fick jag ut ca 80 st kex. Så de blir en del på en hel sats (som receptet är skrivet på) Även perfekt att använda sina kakstansar på dessa då de håller formen.


Du behöver:

1 ägg

200 gram smör

7 1/2 dl vetemjöl

1 1/2 dl florsocker

1 1/2 dl strösocker

1 msk vaniljsocker


Gör så här:

1. Mixa allt i en matberedare tills de går ihop till en deg.

2. Knåda ihop den snabbt och lägg den i plastfolie och ha i kylen minst 1 timme.

(du kan göra en hel sats och ha hälften av degen kvar i kylen och baka ut dem när de andra kakorna tar slut)

3. Sätt ugnen på 175 grader.

4. Kavla ut degen på ett mjölat bakbord. (degen ska vara ca 4-5 mm tjock) Stansa ut dina kakor.

5. Sätt in i mitten av ugnen i 8-13 min beroende på ugn så kolla dem då de även kan ta mindre tid. De ska ha gyllenbruna kanter (kolla bilden nedan).

6. Lägg på galler och låt svalna.


TIPS! Då kakorna inte flyter ut i ugnen så kan du lägga dem rätt tajt jag hade ca 20 st på en plåt.


    

#kex #kakor #recept #barn #vuxna #familj #bakning #baka #gott #mat


Ovido - Quiz & Flashcards