sweetbake

Alla inlägg den 7 februari 2015

Av Nadja Åkerfeldt - 7 februari 2015 16:24

Nu har man målat en dödskalle när man är hemma och tar de lugnt. <3 vill ni jag ska måla/skissa något speciellt så hör av er bland kommentarerna. Vill ni köpa något kan ni också höra av er där. Priset är anpassat efter
storlek-materialkostnader-tid

#art #design #skiss #måla #abstrakt #acryl #dödskalle #färg

Av Nadja Åkerfeldt - 7 februari 2015 13:07

För 1år sedan gick jag igenom en så kallad fårplastik. Detta innebar att jag opererade mitt knä och fick bland annat mitt muskelfästet flyttat och de bygde upp en ny skål till knäet.

Detta är en rätt stor operation men då min tidigare (titthål) hade misslyckats och knäet fortfarande hoppade ur led kände jag att jag inte hade något val. Men resan tillbaka skulle bli lite tuffare än jag trodde.

Jag åkte till sjukhuset och skulle genomgå en operation. När denna var gjord blev jag inlagd för observation över natten. De var då jag börja må extremt dåligt. Istället för att ligga på sjukhuset i 1 dag låg jag där i 5. Jag blev väldigt deprimerad, ville inte gå och ville inte ens gå på toa eller äta. Orkade inte ringa någon inte ens min mamma eller underbara pojkvän.

Efter många om och men på 3e dagen på sjukhuset valde de att ta bort morfeinet. Det visade sig då att de var det som hade gjort att jag tappat matlust och liknande. Jag tvingade mig själv att äta så jag kunde åka hem.

När min pojkvän kom på besök på sjukhuset och sa att jag skulle med dem hem till deras hus istället för att följa med mamma och va hemma själv om dagarna samt gå i trappor och ha katterna springandes blev jag glad.
Och när vi väl kom hem till min pojkvän tog de några dagar men jag började äta bättre, var uppe och gick och träna lite smått.

När man gör en sådanhär operation så var de många saker jag inte fick veta och det är det jag vill dela med mig av nu. Jag fick exempelvis inte veta att jag skulle få ett skydd över hela benet och inte bara över knäet. Jag fick inte heller veta att jag inte fick lyfta benet alls under de första 6veckorna utan var tvungen att ta hjälp av ett stöd. Men så mycket jag nu kan göra och kommer få göra efter hand är värt allt de jag gick igenom.

Nu 1 år senare hände de en sak som har fått mig att inse att denna operationen kommer göra mitt liv så mycket lättare. Jag ramlade på en isplätt och böjde knäet kraftigt. Jag fick en smärta på det men förr hade knäet hoppat och ambulans var tvungen att komma till platsen. Nu kunde jag resa mig efter någon minut när smärtan lagt sig och haltandes gå hemme hjälp av min sambo. På kvällen gjorde jag sedan mina vanliga träningsövningar och de mesta gick bra. Idag (en dag efter att jag ramla) har jag mest ont i vaden och höften men knäet är svullet.

Detta visar på hur bra denna operationen faktiskt är. Och jag ångrar mig inte alls att jag fick genomgå depression, jobbig träning, inte kunna lyfta benet och förlorandet av muskelmassa. Samt min envisa ärrläkning.

Här nedan kommer bilder från när jag tog väck stygn tills idag.

(vissa som är överkänsliga mot ärr kanske inte ska kolla på alla bilder)

Borttagning av stygn (ser även pilarna från operationen som inte riktigt försvunnit)


Detta skyddet var jag alltid tvungen att bära med en sele för att kunna lyfta benet upp och ner

(då jag inte fick göra detta själv).


Mitt ärr var svårläkt på två ställen det ena var längst mer på ärret och de andra var uppe på knäskålen.

Jag hade klamrar (ca 40st) istället för stygn.


När ärret äntligen hade läkt (till sommaren) var även en lagom tid att börja skippa skyddet.

Då fick jag det tejpat av min underbara sjukgymnast som funnits där i vått och torrt.


Så här ser mitt knä ut idag. Ärret är kanske inte de snyggaste. Men mina ben är lika stora. Jag använder varken skydd, kryckor eller liknande och jag mår så mycket bättre. Nu är de mycket att jobba med psyket och få de att förstå att knäet kommer inte längre hoppa bara för att du går nerför en tröskel.

Har ni några frågor om just denna operation, vem min läkare var eller liknande kontakta då mig bland kommentarer.

#knäoperation #knä #urled #operation #fårplastik #titthål #titthålknä #ärr #smärta #sjukhus

Skapa flashcards