sweetbake

Alla inlägg den 21 februari 2015

Av Nadja Åkerfeldt - 21 februari 2015 12:21

Hej alla glada :)
Igår fick jag besök av min pojkväns brors dotter. Efter träningen valde vi att baka kanelbullar. Vi gjorde både snurror, krans och snäckor.
Här kommer i alla gall receptet på dessa härliga bullar.

Du behöver:
50 gram jäst (1pkt)
100 gram smör
2 1/2 dl mjölk
2 1/2 dl vatten
1/2 tsk salt
1 1/4 dl socker
Ca 14 dl mjöl + lite till Utbak
Pärlsocker och ägg till garnering.

Fyllning
125 gram smör
1dl socker
1 1/2 tsk smaksättning i detta fallet kanel.

Gör så här:
1. Smula jästen i en bunke.
2. Smällt smöret och häll där efter i mjölken och vattnet och värm till 37 grader (fingervarmt)
3. Häll i delar av vätskan i jästen och när jästen har löst sig häll i resterande av vätskan.
4. Häll i salt och socker och rör om.
5. Häll där efter i mjölet och knåda tills de känns som en bra deg.
6. Låt jäsa i 30 min under bakduk.
7. Gör under tiden fyllningen. Häll allt i en bunke och vispa med elvisp tills smöret blir mjukt.
8. Gör de formar du vill på degen och lägg fyllning.
9. Sätt ingen på 250grader.
10. Låt jäsa i 20 min och garnera där efter med ägg och socker.
11. Sätt i ugnen mellan 8-12 min.
12. Låt svalna. Klart :)



#vetedeg #bullar #kanel #kanelbullar #krans #recept #baka #gott #äta #mat #bullbak #vaniljbullar

Ovido - Quiz & Flashcards