sweetbake

Direktlänk till inlägg 28 februari 2015

Jitterbugg

Av Nadja Åkerfeldt - 28 februari 2015 14:54

Hej alla Bakglada.
Jitterbugg är en bortglömd favorit och idag blev jag så sugen på att baka det.
Här kommer ett superrecept som man inte kan misslyckas med.

Du behöver:
5 dl vetemjöl
1 dl strösocker
200 gr smör
2 äggulor

Maräng:
2 äggvitor
1/2 dl strösocker

Gör så här:
1.Mixa allt till degen i en matberedare.
2. Kavla ut degen på ett bakplåtspapper. (Försök få de över hela)
3. Vispa upp äggvitor i en torr bunke.
4. Tillsätt sockret och blanda sedan till hårt skum.(så du kan vända bunken upp och ner)
5. Lägg marängen på degen och rulla ihop som en rulltårta.
6. Lägg i frysen i 20 min. Värm samtidigt ugnen på 175 grader.
7. Skär rullen i drygt cm tjocka skivor, lägg dem på en plåt (3?4 på varje plåt)
8. Grädda i mitten av ingen mellan 12-14 min.
Låt svalna på galler med bakplåtspapper.

#jitterbugg #maräng #baka #mördeg #recept #mat #gott #kaka #kakor #bakning #lördag #kärlek

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nadja Åkerfeldt - 14 december 2015 16:32


en mäktig och god tryffel. Du behöver: 10 plattor after eight 1 1/4 dl vispgrädde 200 gr mörk choklad 2 tsk smör Garnering: Florsocker Gör så här: 1. Hacka choklad och after eight plattorna. 2. Värm upp grädden tills den börjar koka....

Av Nadja Åkerfeldt - 14 december 2015 16:22


Under julhelgen har det blivit en massa julbak. Det kommer med andra ord komma upp lite nytt till jul nu. Vi börjar med pepparkakspraliner. Denna pralin uppskattades verkligen av min sambo (som älskar pepparkakor) Du behöver: 75 g pepparkakor...

Av Nadja Åkerfeldt - 7 december 2015 11:17

hej alla Jag har haft fullt upp med en massa förberedelser kring jobb och jul. Då man jobbar inom kyrkan är julen väldigt stressig. Här kommer där emot ett recept jag testade i helgen på hallonkola. Denna kola har en stark smak av hallon och även ...

Av Nadja Åkerfeldt - 29 augusti 2015 19:53

idag blev det solskensbullar. Receptet finns redan uppe på bloggen. Denna gången mixade jag även i lite kanel i delar av vaniljsåsen och jag mixade även strösockret med kanel. Detta blir gott till kvällsfikan. :) [Bild] #bullar #vanilj #kanel #so...

Av Nadja Åkerfeldt - 14 augusti 2015 23:34

hej alla glada Idag hade vi kalas för min underbara sambo. Detta firades med chokladkaka med Daimtäcke som uppdukades mycket av gästerna. En mäktig kaka men otroligt god. Hade även gjort marsipandekorationer på dessa. Men har kommer receptet. Ka...

Skapa flashcards