sweetbake

Alla inlägg under mars 2015

Av Nadja Åkerfeldt - 29 mars 2015 16:09

Som många vet älskar jag påfåglar (så pass mycket att jag har en tatuerad). Så när jag i fredags hade handlat nya canvastavlor var det idag självklart att måla. Det blev då en abstrakt påfågel :)





#design #tatuering #art #måla #målning #påfågel #färg #paint #tavla #canvas #vattenfärg #abstakt #acryll

Av Nadja Åkerfeldt - 18 mars 2015 15:05

Hej alla glada :)
I måndags fick jag en beställning på 2 sorters kakor tills på torsdag. De var nötroser och finska pinnar. (Dubbel sats på båda) Jag gjorde allt igår eftersom de är mycket jobb. Recepten kommer upp till helgen men här är i alla fall några bilder ni kan njuta av så länge :)

Av Nadja Åkerfeldt - 16 mars 2015 12:02

Hej alla bakglad.

Igår gjorde jag kärleksmums cupcakes. Det blev väldigt gott och glasyren är helt underbar.

Här nedan kommer recept och en massa bilder ni kan njuta av.


Kärleksmums cupcakes

Du behöver (12 st stora, 1 muffinsplåt)


4 ägg

3 dl strösocker

1 msk vaniljsocker

3/4 dl kakao

2 1/2 tsk bakpulver

150 gram smör

1 1/2 dl mjölk

4 1/2 dl vetemjöl


Glasyr

ca 2 msk kaffe (kan bytas ut mot vatten eller mjölk)

1/2 dl kakao

1 msk vaniljsocker

4-5 dl florsocker

75 gram smör

1-2 msk vatten (detta ska du ha i även om du byter ut kaffet mot vatten)


Topping

Strössel eller kokos


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200 grader och smällt smöret.

2. Vispa ägg och socker poröst.

3. Blanda ihop alla torra ingridienser och tillsätt i äggsmeten.

4. Tillsätt mjölk och det smälta smöret och blanda ihop till en jämn smet.

5. Fördela i formar eller i en muffinsplåt.

6. Sätt in mitt i ugnen i 16-18 min.

7. Låt svalna helt. (detta så inte glasyren glider av)


Glasyr:

1. Smällt smöret i en kastrull.

2. Vispa i vaniljsocker och kakao.

3. Börja vispa i florsockret.

4. Häll i den övriga vätskan lite i taget

(glasyren ska vara så man kan bre på den på cupcaken utan att de rinner av)

5. Behövs mer florsocker eller vätska tillsätt lite i taget.


Bred på glasyren på alla cupcakes och dekorera med kokos eller strössel.

            

#cupcakes #cupkake #muffins #muffin #recept #kärlek #kärleksmums #kokos #hjärtan #baka #gott #mat #form #muffinsform #dekoration #äta #efterrätt #mys #mums


Av Nadja Åkerfeldt - 14 mars 2015 11:10

Hej alla glada.


I torsdags fick jag ett paket dumle efter att jag och en kollega gjort en "föreläsning" om våra liv samt inåt och utåtagerande idag. Vi är tacksamma för alla ungdomar som kom och ville ta del av våra historier.

När jag nu fick min dumleask så tänkte jag först göra vanliga dumlekakor. Men jag ville testa något annat och då blev de fyllda dumlecookies.

En hit tyckte min sambo. Han sa även att degen påminde om kladdkakesmak. Jag fyllde även några med marschmallows. Här nedan kommer receptet samt bilder.


Fyllda Dumlecookies

till ca 30-35 st


Du behöver:

120 gram smör

1 dl brunt farinsocker

5 dl vetemjöl

1 1/2 dl kakao

1 tsk salt

1 tsk bikarbonat

2 dl strösocker

2 ägg

1 tsk sirap

Fyllning: Dumle (ska vara en dumle i varje cookie)

annars kan man ha:

nutella, marschmallows (3-6 minimarschmallows, ställ i frysen lite innan)

eller testa andra kolor.

Garnering: strösocker


Gör så här:

1. ställ ugnen på 200 grader.

2. Blanda de rumsvarma smöret med farinsocker(jag vispade samman det med elvisp)

3. Vänd ner strösockret i smörblandningen och blanda ihop. Blanda där efter ner äggen och sirapen och blanda noga.

4. Rör ihop salt, bikarbonat, mjöl och kakao och tillsätt sedan det i blandningen.

(blir det jobbigt att blanda ihop allt lägg det på bakbordet och få in allt mjöl)

5. Ta bort pappret från dumlen och häll socker på en tallrik (där du kan rulla kakorna).

6. Fördela degen och rulla till bollar.

7. Platta ut och lägg en dumle i varje.

8. Rulla tillbaka till en boll och rulla den i strösockret.

9. Lägg på en plåt (jag hade 12 st på en plåt)

10. Grädda i mitten av ugnen i 5-7 min

(Några kan spricka lite och dumlen kan sipra ut detta gör inget då vet man att de är klara)

11. Låt svalna på galler.


    

Innan ugnen


Efter ugnen

   

Dumlegömman

 

#dumle #dumlekola #kola #kaka #cookie #dumlecookie #dumlekaka #fyllddumle #recept #baka #kärlek #mat #äta #gott #enkelt #choklad #socker #marschmallows #nutella #nutellacookie #marshmallowscookie#minimarschmallows

Av Nadja Åkerfeldt - 8 mars 2015 11:34

Hej alla glada.
Hoppas ni mår bra.
Själv mår man lite sådär men bakning muntrar alltid upp. Förra veckan gjorde jag både jitterbug (finns recept här på bloggen) hallongrottor och bröd.
Nu kommer receptet på hallongrottorna som uppskattades mycket av min kära sambo.

Du behöver:
4 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker (gör eget kolla längre ner på bloggen eller sök på vaniljsocker)
200 gram smör

Fyllning:
Valfri fast sylt 1-2 dl

Gör så här:
1. Mixa alla ingredienser i en matberedare. Sätt även ugnen på 200 grader.
2. Låt degen vila 10-15 min i kylen.
3. Forma degen till valnötsstora bollar. Lägg i muffinsformar.
4. Gör en fördjupning i varje kaka med hjälp av tummen.
5. I varje fördjupning häller du lagom mängd sylt.

Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min
Och låt svalna på galler.

Av Nadja Åkerfeldt - 7 mars 2015 22:46

Min underbara sambo och jag skulle idag egentligen åka iväg på en piratfest med övernattning. Tyvärr var jag tvungen att avboka då jag blev väldigt dålig och de bara blivit värre med kvällen. Så innan bästa åkte handlade han redan under gårdagen 3 stora marabou i smakerna japp, daim och vanlig. Så efter man kollat på melodifestivalen och lite annat ska man snart göra vid sig, ta en ibumetin och sen försöka sova...

Älskar dig hjärtat <3

Presentation


Hejsan
Nadja heter jag och är en bakglad tjej som kommer dela med mig av alla mina recept.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards