sweetbake

Alla inlägg under april 2015

Av Nadja Åkerfeldt - 17 april 2015 20:35

Hej alla glada.
Idag efter ett besök i Hässleholm, gå på matmarknaden och träning valde jag att baka superläckra solskensbullar. Så saftiga och goda (jag gjorde dessa med elvisp vilket funkade utmärkt)

Ca 40 st

13 dl vetemjöl, ca 800 g
1 dl strösocker
1 tsk salt
2 tsk stött kardemumma
150 g smör, rumsvamt
50 g jäst
5 dl mjölk

Fyllning
ca 4 dl vaniljkräm

Pensling & garnering
1 ägg
smör, smält
strösocker

GÖR SÅ HÄR
1. Häll det mesta av mjölet samt socker, salt och nystött kardemumma i en stor bunke eller i en assistent. Klicka i smöret.

2. Smula jästen över ingredienserna samt uppvärmd mjölk, ca 37 grader.

3. Bearbeta allt till en blank och smidig deg som släpper bunkens kanter. Det tar ca 5 min. Har du ingen assistent så använder du en elvisp försedd med degkrokar. Låt degen jäsa under bakduk till dubbel storlek i ca 30 min.

4. Kör några varv med maskinen. Ta sedan upp degen på ett mjölat bakbord och knåda den lätt.

5. Dela degen i fyra delar och rulla dem till längder. Dela varje längd i 10 delar och rulla varje del till en slät bulle. Låt bullarna jäsa under bakduk på plåtar med bakplåtspapper i ca 30 min.

6. Vispa till en tjock vaniljkräm från pulver eller koka egen. Häll krämen i en spritspåse. Det går även bra med en kraftig plastpåse där du klipper ett hål i det ena hörnet.

7. Sätt ugnen på 250 grader. Gör ett hål med fingret i varje bulle. Fyll hålet med vaniljkräm. Låt bullarna jäsa i ca 10 min.

8. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda dem mitt i ugnen i 5?8 min. Låt dem svalna.

9. Pensla de avsvalnade bullarna med smält smör och rulla/doppa dem i strösocker.

#baka #bakning #recept #solskensbullar #bullar #vaniljbullar #sockerbullar #efterrätt #fika #bulle #bakabullar #gott #vanilj #socker

Av Nadja Åkerfeldt - 14 april 2015 17:06

Hej alla Bakglada.
För några dagar sedan gjorde jag grottor med smak av hallon och lemoncurd. Blev väldigt gott och uppskattat. Receptet hittar du på bloggen under hallongrottor eller klickar på länken nedan. (Byt bara ut hallonsylt mot lemoncurd eller vad du vill testa)

http://sweetbake.bloggplatsen.se/2015/03/08/11039163-hallongrottor/

[Bild]

#hallon #lemoncurd #grottor #hallongrottor #lemoncurdgrottor #recept #kakor #baka #gott #sött #surt #fika

Av Nadja Åkerfeldt - 12 april 2015 21:45

Hej alla.
Förlåt att jag inte alls varit aktiv under de senaste. Men detta har varit på grund av mycket jobb, påsk och liknande. Men idag kom jag i alla fall hem från ett underbart helgläger med SKUL = svenska kyrkans unga Lunds stift. Vi har då haft DÅM möte = distriktårs möte. Vi hade även temat #tänk om. Under helgen fick man massa nya bekantskaper, funderingar, gemenskap och mycket mer. Här nedan kommer lite bilder på vad som faktiskt hände ibland.


#skul #skuldåm #tänkom #sku #svenskakyrkan #svenskakyrkansunga #läger #helgläger #mochco

Här är bara några saker vi gjort och en liten förklaring på alla bilder. (Sitter nämligen med detta på mobilen så kunde inte riktigt skriva de som jag ville)
Bild 1: första mötet
Bild 2: lek djungeltelegrafen
Bild 3: morgonmässan
Bild 4: mötet började
Bild 5: när vu inte riktigt hängde med i ekonomin.
Bild 6-8: när vi gick en sväng och satt och njöt i solen samt fånga bilar i Munnen.
Bild 9: lek Kalle kaos
Bild 10-13: temakväll, indisk buffé och dans.
Bild 14: möte
Bild 15: mässa
Bild 16: möte (avtackning)
Bild 17: lek i smågrupper knuten
Bild18-19: marschmallowstävling som vanns av mannen på bil 18.

Presentation


Hejsan
Nadja heter jag och är en bakglad tjej som kommer dela med mig av alla mina recept.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards