sweetbake

Alla inlägg den 29 maj 2015

Av Nadja Åkerfeldt - 29 maj 2015 19:33

Hej alla glada :)
Här kommer ett recept som jag testade idag. Har alltid varit nyfiken på att göra egna ballerina. Nu gjorde jag det äntligen.

Du behöver:
200g rumsvarmt smör
1/2 dl socker
1 äggula
4 dl vetemjöl
1 1/2 msk kakao

Fyllning:
100g mörk choklad
100g nugat

Så här gör du:
1. Blanda ihop smör och socker.
2. Tillsätt äggulan och vetemjölet.
3. Dela degen på hälften och tillsätt kakaon i ena halvan.
4. Lägg degarna i kylen i minst 30min.
5. Sätt ugnen på 180 grader.
6. Ta ut en av degarna. Kavla ut 5-6mm och stansa ut formar. Lägg sedan på en plåt och stansa ut ett hål i mitten.
7. Upprepa med den mörka degen men uteslut hålet.
Grädda i mitten av ugnen i 10-13 min
8. Låt svalna helt.
9. Smält choklad och nugat över vattenbad.
10. Låt den svalna och tjocka något.
11. Klicka ut på en mörk kaka och tryck (försigtigt) på en ljus kaka.
12. Nugaten och chokladen kommer stelna efter ett tag så var inte orolig om den är lös.
13. Förvara dem sedan i en burk i skafferiet.

Njut!

#baka #ballerina #choklad #nugat #recept #bakning #fika #gott #mat #äta

Av Nadja Åkerfeldt - 29 maj 2015 12:06

Hej alla Bakglada :)
Amerikanska pannkakor är väldigt gott till allt egentligen. Färska bär, grädde, glass, såser(kolasås, chokladsås) olika sorters sirap, sylt, curd och ja allt. (Om man vill kan man även lägga till saker i smeten)

Du behöver:
2,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk socker
1 krm salt
2,5 dl mjölk
2 msk smält smör
1 ägg
Smör till stekning
(Florsocker att pudra över)

Så här gör du:
1. Bland alla torra ingredienser i en skål.
2. Vispa ner mjölken, smöret och sist ägget.
3. Lägg i ca 2 msk smet i en varm panna med smör.
4. Grädda ca 1 1/2min (tills det börjar bubbla på ytan) vänd dem och vänta i samma tid.
5. Lägg över på ett fat och sikta florsocker över (inget måste).

#baka #amerikanska #pannkakor #recept #gott #fika #mellanmål #bakning #snabbt #enkelt

Av Nadja Åkerfeldt - 29 maj 2015 11:50

Till dessa klassiska och enkla kakor som uppskattas av både stora som små behöver du.

200g smör
2,5 dl strösocker
5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 ägg

Garnering:
1 uppvispat ägg
Pärlsocker

Så här gör du:
1. Blanda ihop alla ingredienser till en smidig deg.
2. Della degen i 6. Rulla dem i längder och lägg 3st på en plåt.
3. Platta till längderna något. Pensla på ägg och garnera med pärlsocker.
4. Sätt in i mitten av ugnen i ca 15min på 200grader.
5. Ta ut och skär längderna när de är varma.
6. Låt svalna på galler.

Njut!

#baka #recept #choklad #snittar #chokladsnittar #kaka #kakor #bakning #gott #sjusirterskakor #pärlsocker #mellanmål #enkelt #snabbt

Av Nadja Åkerfeldt - 29 maj 2015 10:02

Hej alla Bakglada.
Förlåt för jag inte varit aktiv den senaste tiden. Detta är på grund av att jag har så mycket arbete på jobbet. En massa avslutningar av våra verksamheter (tjejgrupper och ungdomsgrupper) samt konfirmationer. Hade två förra helgen som var super. Kommer sakna ungdomarna. Om någon vecka åker vi även på ett stort veckoläger med en grupp lägerkonfirmander. Hoppas ni förstår att tiden varit knapp. Men det har blivit bak och jag ska försöka lägga upp alla goda recept under helgen.

Presentation


Hejsan
Nadja heter jag och är en bakglad tjej som kommer dela med mig av alla mina recept.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards