sweetbake

Alla inlägg under juni 2015

Av Nadja Åkerfeldt - 25 juni 2015 15:42

Hej alla glada.
Nu är jag mitt uppe i sista konfirmationen vi har med våra grupper.
Förra veckan kom vi hem från ett veckoläger och här nedan kommer lite bilder från detta läger.

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

Av Nadja Åkerfeldt - 21 juni 2015 14:19

Hej alla Bakglada.
Här kommer ett supergott recept på en härlig chokladkaka med vaniljglasyr och toppad med vit choklad(du kan toppa med vad du vill ex kokos, andra sorters choklad, marschmallows eller bara ha glasyren)

Du behöver:
Botten:
75 g smör
2 ägg
1,5 dl socker
2,1/4 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
2 msk kakao
3/4 dl mjölk

Glasyr:
3 dl florsocker
35 gr smör
1,5 tsk vaniljsocker
1-4 msk vatten

Topping:
50 gr hackad choklad (använde jag)
Kan även använda: Pärlsocker, torkade frukter och bär, kokos och liknande

Botten
Gör så här:
1. Sätt ungen på 185 grader
2. Smöra en rund form med löstagbar kant.
3. Smällt smöret.
4. Vispa ägg och socker pösigt.
5. Blanda ihop alla torra ingidienser och tillsätt bland äggen.
6. Tillsätt smöret och mjölken.
7. Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen i 15min.
8. Ta ut och låt svalna i formen.

Glasyr:
1. Blanda ihop florsocker och vaniljsocker.
2. Smällt smöret och tillsätt detta i florsockret och vaniljsockret.
3. Tillsätt vattnet lite i taget då det inte ska bli för finnigt utan ska vara bredbart.

Sista:
1. När kakan svalnat ta bort den löstagbara kanten och bre på glasyren. Dekorera sedan med valfri topping.

2. Förvara sedan i kylen.


#vanilj #choklad #recept #baka #mellanmål #fika #gott #bakning #kärlek #kärleksmums #tvist #glasyr

Av Nadja Åkerfeldt - 9 juni 2015 22:50

Hej alla glada.
För någon dag sedan gjorde jag rabarbersaft.
Så enkelt och så gott.

Detta behöver du:
500 gram rabarber (eller annat gott)
1 liter vatten
2,5 dl socker
3/4 citron (pressa ut saften)

Så här gör du:
1. Skölj och hacka rabarber. Lägg dessa sen i en kastrull med 1 lite vatten.
2. Låt koka upp och koka i 15min.
3. Sila upp saften (så köttet försvinner)
4. Koka upp på nytt.
5. Tillsätt socker. Rör då och då tills det smällt.
6. När det är smällt ta från värmen och häl i citronsaften.
7. Häll i väl rengjorda flaskor som stått varmt (detta så att de inte spricker.
8. Ha i rumstemp tills de svalnat.

Blanda ut när du vill njuta av ett härligt glas saft
DEN ÄR KONCENTRERAD

#rabarber #saft #recept #uppfriskande #gott #rabarbersaft #frisk #smak #fika #middag #kvällsmat

Av Nadja Åkerfeldt - 3 juni 2015 23:04

Hej alla glada :)
För några dagar sedan fick jag ett roligt uppdrag. Ett meddelande kom från en av killarna som min sambo spelar med.
Jag ska nämligen skissa/måla en framsida till bandet "future idiots" singel. Denna målning kommer sen auktioneras ut till förmån för bandets kommande skiva. För er som gillar band som t.ex blink-182 kan jag varmt rekommendera dessa härliga killar. De finns både på Spotify och youtube.

#punk #rock #musik #bas #band #futureidiots #måla #skiss #singel #framsida #blink182

Presentation


Hejsan
Nadja heter jag och är en bakglad tjej som kommer dela med mig av alla mina recept.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards