sweetbake

Alla inlägg under augusti 2015

Av Nadja Åkerfeldt - 29 augusti 2015 19:53

idag blev det solskensbullar. Receptet finns redan uppe på bloggen. Denna gången mixade jag även i lite kanel i delar av vaniljsåsen och jag mixade även strösockret med kanel. Detta blir gott till kvällsfikan. :)

[Bild]

#bullar #vanilj #kanel #solskensbullar #socker #recept #fika #kanelbullar #vaniljbullar

Av Nadja Åkerfeldt - 14 augusti 2015 23:34

hej alla glada
Idag hade vi kalas för min underbara sambo. Detta firades med chokladkaka med Daimtäcke som uppdukades mycket av gästerna. En mäktig kaka men otroligt god. Hade även gjort marsipandekorationer på dessa. Men har kommer receptet.

Kakan:
Du behöver
200 gram mörk choklad (hackad)
200 gram smör
4 ägg
2 dl socker
2,5 dl vetemjöl
1 krm salt

Gör så här:
1. Smällt smöret i en kastrull. Ta från värmen och häll i hackad choklad. Rör tills det går ihop. Låt svalna något.
2. Vispa ägg och socker fluffigt i en bunke.
3. Tillsätt choklad och smörblandningen i äggsmeten.
4. Blanda ihop mjöl och salt och tillsätt sedan detta i smeten.
5. Häll i en smörad form. Sätt in i nedre delen i ugnen på 200 grader i 10-15 min beroende på ugn.
6. Låt svalna helt gärna över natten innan du lägger på Daimtäcket som det kommer recept på nedan.

Daimtäcke
Du behöver:
2,5 dl grädde
2 pkt dubbeldaim
1,5 msk florsocker
1,5 msk kakao
(Jag hade i ca 1msk vaniljsocker för att få det lite sötare)

Gör så här:
1. Vispa upp grädden tillsammans med kakao, florsocker och (vaniljsocker) vispa lagom mycket (den ska inte vara för hård).
2. Grovhacka daimen och tillsätt det mesta i grädden (spara lite till garnering)
3. Bre på den kalla kakan och dekorera med hackad daim.


#superman #batman #superhero #superhjältar #kaka #tårta #choklad #kladdkaka #daim #recept #baka #enkel #gott #kärlek

Av Nadja Åkerfeldt - 13 augusti 2015 20:09

hej alla glada
Har haft fullt upp på min lediga tid. Med utflykter och bak.
Tyvärr har jag inte lagt upp något men det kommer lite här.
Imorgon fyller min sambo år. Detta ska självklart firas. Det ska bjudas på taccobuffe (då de passa stora som små) och efterrätt (tårta) blir kladdkakebottnar med daimgrädde och dekorationer i marsipan (bilder nedan) sedan blir det lite kakor och annat gott.

Superman loggan i marsipan. Denna gjorde jag igår redan. Då min sambo är ett fan av superman och batman.

Självklart blev det även en batman logga i marsipan.

Tillagat gjorde jag lite rosor och blad att dekorera med. (I marsipan)

Kakorna att bjuda på finns redan recepten uppe på bloggen under kategorin kakor.


#kakor #cookie #choklad #marsipan #batman #superman #skulptur #marsipanskulptur #recept #baka #tårta #kalas #fest #rosor

Presentation


Hejsan
Nadja heter jag och är en bakglad tjej som kommer dela med mig av alla mina recept.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards