sweetbake

Alla inlägg den 14 december 2015

Av Nadja Åkerfeldt - 14 december 2015 16:32

en mäktig och god tryffel.

Du behöver:
10 plattor after eight
1 1/4 dl vispgrädde
200 gr mörk choklad
2 tsk smör

Garnering:
Florsocker

Gör så här:
1. Hacka choklad och after eight plattorna.
2. Värm upp grädden tills den börjar koka.
3. Ta grädden från värmen och tillsätt choklad, after eight och smör. Rör om tills all choklad är smällt.
4. Ställ in i kylen och låt det stelna.
5. Ta ut och rulla till bollar och rulla i florsocker.

Tips! Tänk på att florsocker smälter efter en tid. Rulla de då gärna igen så de får en fin yta.

#jul #julgodis #julbak #aftereight #mint #choklad #tryffel #baka #godis #receptjul #julrecept #godisrecept

Av Nadja Åkerfeldt - 14 december 2015 16:22

Under julhelgen har det blivit en massa julbak. Det kommer med andra ord komma upp lite nytt till jul nu.
Vi börjar med pepparkakspraliner.
Denna pralin uppskattades verkligen av min sambo (som älskar pepparkakor)

Du behöver:
75 g pepparkakor
100g mandelmassa (jag hade bara marsipan hemma men de funkade också)
3 mak smör
1 msk konjak (kan uteslutas)

Garnering:
Krossade pepparkakor
200g vit choklad

Gör så här:
1. Mixa ner pepparkakspraliner i en matberedare.
2. Tillsätt övriga ingridienser.
3. Knåda sedan ihop degen för hand (de ser smuligt ut men den kommer gå ihop)
4. Rulla till bollar och ställ i frysen 45min. Eller kylen tills de är helt kalla (ca 1-1,5 timmar)
5. Smällt chokladen i vattenbad eller i micron i intervaller på 15sek.
6. Doppa bollarna i chokladen och dekorera med pepparkaka.
7. Låt chokladen stelna.

#pepparkaka #pralin #julbak #jul #julgodis #baka #recept #julrecept

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hejsan
Nadja heter jag och är en bakglad tjej som kommer dela med mig av alla mina recept.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards