sweetbake

Alla inlägg den 24 januari 2015

Av Nadja Åkerfeldt - 24 januari 2015 15:55

Hej alla bakglada :)

Idag hade jag ett problem. Jag hade inga ägg hemma och endast 100 gram smör att röra mig med och jag ville så gärna göra något.

Då fick de bli en enkel men så god paj med hallon och blåbär och ett knäckigt skal.

 Du kan servera denna tillsammans med vaniljsås, glass, sorbe eller varför inte äta den som den är.


Du behöver:

250 gram (1 pkt) frustna bär av valfri sort (jag hade mixade hallon blåbär)

100 gram smör

2 msk socker

1,5 dl vetemjöl

1,5 dl havregryn

1 tsk vaniljsocker (se hur du gör eget längre ner på bloggen)

1 msk ljus sirap


Gör så här:

1. Tina bären och häll i en pajform.

2. Sätt ugnen på 200 grader.

3. Häll alla övriga ingridienser i en matberedare och mixa ihop snabbt.

4. Fördela degen i pajformen.

5. Sätt i mitten av ugnen i ca 20-30 min tills pajen fått en fin färg.

6. Ta ut och låt svalna.


Njut! 

   

Degens utseende ogräddad.

 

Degens utseende gräddad.


Färdiga pajen som kan avnutas med valfritt tillbehör.


#hallon #blåbär #paj #bärpaj #recept #gott #mat #dessert  

Ovido - Quiz & Flashcards